Hoe we in de toekomst wél met vertrouwen een virale confrontatie aan kunnen gaan

Hoe we in de toekomst wél met vertrouwen een virale confrontatie aan kunnen gaan

1,5 meter afstand, mondkapjes, handen wassen, steriliseren, de lockdown: allemaal manieren om überhaupt een confrontatie met het virus te voorkomen. Blijkbaar is ons immuunsysteem dermate verzwakt dat de meeste van ons deze confrontatie niet aankunnen. Onze enige hoop is de kunstmatige redder in nood, het vaccin.

Dat we nu inderdaad afhankelijk zijn van een vaccin, daar kunnen we niks meer aan doen, waardoor het weinig zin heeft om hier nu nog over te discussiëren. De vraag is: hoe kunnen we er zo snel mogelijk voor zorgen dat we in de toekomst wel weer gewoon kunnen vertrouwen op de kracht van ons immuunsysteem?

De 3 punten die er op grote schaal voor zorgen dat het slecht gaan met ons immuunsysteem.

Ik zou je kunnen vervelen met een aantal a4-tjes vol aan methoden om je immuunsysteem te boosten. Sterker nog, ons programma bevat een hele week toegewijd aan het immuunsysteem. Om het behapbaar te houden, hier 3 hoofdredenen waardoor we ons simpelweg niet voldoende kunnen weren tegen een nieuwe virus als COVID-19.

1. Voeding

Essentiële voedingsstoffen voor je immuunsysteem zijn: Magnesium, Zink, Selenium, Vit C, Vit D.

Het eerste probleem dat zich voordoet is dat de mineraalwaarden van stoffen als Magnesium en Zink in onze voeding de laatste tientallen jaren sterk zijn gaan dalen. Redenen hiervoor zijn bodemuitputting door intensieve landbouw en stimulatie van monocultuur (zowel gewassen als veeteelt) door de overheid na de 2de wereldoorlog.

We proberen deze tekorten te compenseren met supplementen, maar vaak zijn dit bepaalde vormen van de nutriënten die we niet goed op kunnen nemen of waar ons lichaam geen raad mee weet (lage biologische beschikbaarheid).

Het extreme belang van Vitamine D

Vitamine D is misschien wel de allerbelangrijkste binnen het immuunsysteem!

Vitamine D werkt als een soort van demper op de deling en differentiatie van je immuuncellen. T-cellen, B-cellen en antigeen-presenterende cellen beschikken allemaal over een vitamine-D receptor. Vitamine-D houdt deze immuuncellen in toom, zodat je geen auto-immuniteit ontwikkelt en dat je afweerreactie gericht wordt tegen daadwerkelijk schadelijke indringers.

“Mensen met Vitamine D deficiency hebben 10 x hogere kans op mortaliteit door COVID-19.”

Bronnen van Vitamine D

De beste Bron van Vit D is de zon (en daglicht), maar we zitten heel de dag binnen (werk, koud, lockdown). Verder krijg je Vit D via vette vis, vlees en lever.

Let op: Voordat jouw stukje vlees vitamine D kan bevatten, moet het zelf eerst bloot zijn gesteld aan zon of vitamine D-rijke voeding. De afkomst en kwaliteit van jouw voeding is doorslaggevend voor de nutriënt kwaliteit en nutriënt waarde! Ook dit is één van de redenen waarom we veel te weinig kwaliteit voedingsstoffen binnenkrijgen. Voeding heeft tijd, ruimte en vrijheid nodig om te leven. Door te leven neemt het voedingsstoffen op en wordt het daadwerkelijk voedzaam.

Waarom suppletie nauwelijks effectief is

Vit D suppletie is bijna nooit effectief. Goedkoop is vaak duurkoop. Daarnaast heb je hulpstoffen nodig om Vit D te activeren, zoals magnesium (bijna iedereen is laag in magnesium). Wanneer deze hulpstoffen ontbreken, kun je vitamine D slikken wat je wil, maar het zet nooit zode aan de dijk.

Vitamine D niet effectief

Genoeg redenen om aan te nemen dat er bakken met winst te behalen zijn op het gebied van vitamine D. Waarschijnlijk ook een grote reden dat besmettingen en ziekenhuisopnames pas weer gaan dalen tegen de tijd dat het zonnetje tevoorschijn komt.

Conclusie:

  • Investeer in kwaliteitsvoeding
  • Kom buiten in de zon
  • Vervang voeding niet met supplementen

2. Ontsteking

Ontsteking is een immuunreactie op zich. Het probleem zit hem in constante ontsteking (laaggradige ontsteking) veroorzaakt door lekkende darmen, verkeerde voeding, overgewicht, weinig beweging etc.

Laaggradige ontsteking zorgt voor 2 grote problemen:

  • Cytokine-Storm
  • Oxidatieve Stress

Cytokinen

Elke immuunreactie wordt gecoördineerd aan de hand van signaalstoffen (cytokinen). Bij laaggradige ontsteking is er een constante ruis van signaalstoffen in je lichaam, waardoor je immuunsysteem altijd met 0-1 achter staat op het moment van een echt noodgeval.

Oxidatieve Stress

Oxidatieve stress is o.a. een gevolg van (laaggradige) ontsteking. Je immuuncellen gebruiken reactieve zuurstofdeeltjes om af te rekenen met ontstekingscellen of ziekteverwekkers.

“Laaggradige ontsteking = Constant gebruik van reactieve zuurstofdeeltjes = Constante oxidatieve schade”.

Je antioxidant systemen (zoals glutathion) moeten hiervoor compenseren, waardoor je laag in antioxidanten bent op het moment dat er iets als een coronavirus toeslaat.

Manieren op Ontsteking te remmen:

  • Pure onbewerkte voeding (wederom, met name groene bladgroenten en kruisbloemige groenten)
  • Zorg goed voor je darmen
  • Blijf op gewicht + Beweeg

3. Stress

Dit is wellicht de moeilijkste factor om te controleren. Acute stress (kou, hitte, sport etc) maakt ons sterker, mits we de tijd hebben om te herstellen.

Aan chronische stress gaan we letterlijk kapot. De balans tussen deze twee vormen van stress is compleet zoek. Bovendien verliest acute stress zijn voordelen als je tegelijkertijd ook aan chronische stress lijdt.

De kracht van je gedachten

Als je bang bent om ziek te worden, is de kans groter dat je dit ook wordt. Bij angst, stress, negatieve emoties etc gaat je lichaam in fight/flight modus en krijgt je sympathisch zenuwstelsel de overhand. Als gevolg produceer je stresshormonen als cortisol en adrenaline, die ervoor zorgen dat je immuunsysteem plat komt te liggen en je jouw lichaam uitput (zowel energie als voedingsstoffen, mineralen etc).

Ben je in constante stress dan is er geen enkele kans dat jouw immuunsysteem je kan beschermen tegen welke ziekteverwekker dan ook.

Manieren om stress te reduceren:

  • Slaap voldoende (> 8 uur)
  • Mindfulness/ademhaling
  • Pak problemen bij de bron aan (makkelijk gezegd..🙃)

Cursus “Boost je immuunsysteem” in het kort

Kort door de bocht zijn dit 3 hoofdoorzaken voor onze matige staat van weerbaarheid. Uiteraard zijn er nog tientallen factoren die ook een grote rol spelen. Wil je hier op een gestructureerde manier aan werken, zodat je jouw immuunsysteem in staat stelt om op natuurlijke wijze af te rekenen met ziekteverwekkers? Laat ons dan weten als je interesse hebt in het Transformatie Programma, hierin wijden we namelijk een hele week aan het immuunsysteem.

Wat vond je van dit artikel? Laat een reactie achter! Ook voor vragen kun je altijd contact met ons opnemen via instagram.

Over de schrijver
Als Health Guide bij IkiHealth is het mijn doel je kennis te laten maken met de kracht van jouw eigen lichaam. Dit immens complexe systeem is gemaakt om de grootste vormen van stress te doorstaan en er hierna ook nog eens sterker uit te komen. Sluit jij je aan bij onze reis op weg naar een geoptimaliseerde leefstijl en duurzame gezondheid?
Reactie plaatsen
arrow_drop_up arrow_drop_down